Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odpowiednie warunki pracy w pomieszczeniu. Oznacza to konieczność zadbania o prawidłowe oświetlenie, optymalną temperaturę oraz właściwą cyrkulację powietrza. Zatem, jakie rozwiązania wdrożyć, aby dobrze przygotować pomieszczenie dla pracowników?
Prawidłowe oświetlenie stanowiska pracy
Pracując w pomieszczeniu zamkniętym, pracownik powinien mieć do dyspozycji odpowiednio oświetlone miejsce pracy. Dlatego zanim, zdecydujemy się na montaż wybranego oświetlenia, należy wziąć pod uwagę takie parametry jak wielkość pomieszczenia, dostęp do światła dziennego, liczbę pracowników i stanowisk pracy oraz charakter wykonywanej pracy. Ponadto pracodawca powinien także na bieżąco sprawdzać zalecenia Międzynarodowej Komisji Oświetleniowej oraz aktualnie obowiązujące przepisy.
Temperatura w miejscu pracy
Zarówno za niska, jak i za wysoka temperatura w miejscu pracy może znacząco obniżać produktywność pracowników. Dlatego pomieszczenia zamknięte muszą być zaopatrzone w sprawny system ogrzewania, który umożliwi uzyskanie stałej temperatury w okolicach 20 – 22°C. Pracodawca powinien zadbać także o odpowiednią ochronę pracowników przed nadmiernym nasłonecznieniem. W tym celu może na przykład zamontować w oknach profesjonalne rolety lub żaluzje.
A co, jeśli mimo otwartych okien i zasłoniętych rolet temperatura w pomieszczeniu będzie wciąż za wysoka? Wówczas można zdecydować się na montaż nowoczesnego klimatyzatora. Przy czym, jeśli pracodawca nie chce wydawać dużych kwot na zakup urządzeń chłodzących, powinien rozważyć klimatyzatory wynajem Warszawa. Jest to bowiem bardzo atrakcyjna opcja, która pozwoli firmie zaoszczędzić pieniądze, a pracownicy skorzystają z klimatyzacji tylko wtedy, gdy będzie to naprawdę konieczne.
Wentylacja w pomieszczeniu biurowym
Podczas projektowania systemu wentylowania biurowych pomieszczeń, należy wziąć pod uwagę obowiązujące przepisy. Ponieważ wentylacja musi spełniać określone wymogi, a urządzenia nie mogą być zamontowane bezpośrednio nad stanowiskiem pracy danej osoby. Ponadto trzeba zadbać o czystość powietrza w pomieszczeniu oraz obowiązkowo regularnie serwisować wszystkie urządzenia. Pracodawca powinien również zwrócić uwagę na poziom wilgotności w danym pomieszczeniu, gdyż nie może być on ani za wysoki, ani za niski.
Zatem, chcąc zapewnić pracownikom właściwe warunki pracy w zamkniętym pomieszczeniu, pracodawca musi dokładnie zapoznać się z obowiązującymi przepisami. Ponieważ tylko wtedy będzie mógł zaprojektować wnętrze w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć wydajność wykonywanej pracy.