Obecnie zarówno w nowych, jak i coraz częściej kilkuletnich pojazdach z stosowanie ABS to standard (zgodnie z przepisami od 2011 roku obowiązkowo musi być montowany w każdym pojeździe). Oczywiście nie ma rzeczy niezawodnych, zatem i ABS ulega wszelkiego rodzaju usterkom. Najczęściej dotyczy to pojazdów nieco starszych, a jednym z najbardziej podanych na awarię elementów jest pompa.
Auta powypadkowe
Na wystąpienie usterek że strony ABS narażone są nie tylko pojazdy nieco starsze, ale również i te, które brały udział w wypadku, stłuczce czy kolizji. To ważne przede wszystkim dla osób, które zastanawiają się nad zakupem używanego samochodu. Nie da się ukryć, że naprawa ABS często jest dość znaczącym wydatkiem, dlatego też nie każdy handlarz, któremu głównie zależy na uzyskaniu przychodu , będzie próbował naprawić ten element bądź przyzna się przed potencjalnym klientem do tego, że nie działa bądź jest częściowo uszkodzony.
Awaria pompy ABS
Pompa jest jednym z najważniejszych elementów układu, bez której nie możliwe jest jej prawidłowe funkcjonowanie. Jeżeli czujnik ABS wykrywa różnice w prędkościach obrotowych kół, wówczas to właśnie pompa reguluje ciśnienie płynu hamulcowego w całym układzie i nie dopuszcza w ten sposób do blokowania się kół podczas hamowania. Za uszkodzenia pompy w zdecydowanej większości przypadków odpowiadają dwa czynniki:
– awarie sterownika układu,
– stary i dawno nie wymieniany płyn hamulcowy.
Pompa jest elementem systemu ABS, który najbardziej reaguje na naciskanie pedału hamulca – im nacisk jest mocniejszy, tym większe powstaje ciśnienie. Pompa podciśnienia w układzie ABS zwiększa efektywność i bezpieczeństwo hamowania.
Po czym możemy poznać, że nastąpiła awaria pompy ABS? Objawia się to przede wszystkim:
– twardym hamulcem,
– znaczącym zmniejszeniem skuteczności hamowania,
– wyciekiem płynu hamulcowego przez nieszczelności w pompie.
Sprawna pompa jest niezwykle ważna, dla bezpiecznej podróży samochodem. Niestety, w przeważającej ilości przypadków naprawa pompy ABS nie jest możliwa, pozostaje zatem wymiana tego elementu na nowy. Sama wymiana to jednak nie wszystko, bowiem przy okazji takiej naprawy niezbędna jest także wymiana płynu hamulcowego. Dla zwiększenia własnego bezpieczeństwa (nie dotyczy to tylko pompy), nie należy dokonywać zakupu używanych elementów, pochodzących z demontażu pojazdów, które nie nadają się już do dalszej eksploatacji. W tym przypadku bezpieczeństwo jest zdecydowanie ważniejsze niż obniżenie, choćby o połowę kosztów naprawy usterek.